Čo zmluva, to jedno divadelné predstavenie. Niekedy len repríza, niekedy nové prvky v starej hre s občasnou obmenou/alternáciou hercov/ministrov. Sem-tam sa menia kulisy (raz príroda, inokedy strohé panelákovo).
Pokútny predaj neznámej garážovej firme/Nástenkový predaj a podobné hry
Dej sa pomaly rozvíja: skupina starejších má nudnú prácu - odklepáva obchod za obchodom... Prichádza zápletka: poslovia-novinári (ešte nevedno, či sú kladní alebo záporní hrdinovia) odhaľujú pokútny predaj zahalený rúškom tajomstva a vnášajú konflikt. Dej napínavo naberá spád: najprv sa všetko tají, neskôr sa zahmlieva, dej sa zamotáva... zo zdanlivého hlavného hrdinu sa stáva nepodstatný pešiak a prichádza najvyšší, ktorý rukou spravodlivosti "zabije" zlo, vymení starejšieho/ministra, dáva poučenie, aké to bolo zložité, pretože starejší nezvládol obchodovanie, hoci ho chápe, lebo s "takým zvláštnym produktom sa na trhu obchoduje veľmi opatrne".
Časť dramaticky sa stupňujúceho monológu s priam detektívnou zápletkou môže byť napríklad aj takáto:
"Ja sa pokúsim aj neformálne získať nejaké informácie od českých partnerov, pokiaľ ide o predaj. Ale nechceli nič povedať. Ja som s nimi telefonoval, nič, ani pol slova. Obchodné tajomstvo, nemožné zverejniť. Druhá strana principiálne zakazuje zverejniť informácie, pretože, viete, niekedy to aj tak je, sme získali informácie zboku, že niekedy, keď sa predávajú emisné limity, tak sa nevypláca cash - hotové peniaze, ale môže to, napríklad, byť rozložené tak, že povedzme polovička sú cashové peniaze - hotovostné a druhá polovička môžu byť ofsetové programy. A potom úplne inak cena vyzerá." (odkaz). Po návrate od partnerov len stroho skonštatuje: "Opäť pripomínam, že nám sa ani dnes v Českej republike, bol som v Českej republike, ako viete, nepodarilo získať oficiálne informácie ohľadne predaja emisií v roku 2009."
Nepodstatná vysvetlivka k textu hodnému samostatného komentára: Ofsetový program je "balík" investícií do ekonomiky, ktoré kompenzujú veľké nákupy pre potreby bezpečnostných zložiek, najmä armády a polície. Ofsety sa bežne využívajú vo svete. Ako mnoho iných krajín odkázaných na dovozy obrannej techniky a transformáciu hospodárstva aj Slovensko pokladá ofsety za významný nástroj podpory vlastnej ekonomiky a domácich výrobcov. (Slovenským firmám v čase krízy pomáhajú ofsetové programy)
Nudný predaj na český spôsob, hoci s rokovaniami na najvyššej úrovni
Žiadne záhadné "oficiálne informácie ohľadne predaja emisií v roku 2009", žiadne divadlo, žiadne napätie, zápletka, odhalenie... Desiatky nudných "vygúglených" správ o niekoľkomesačných rokovaniach, dolaďovaniach zmluvy s Japonskom na najvyššej úrovni, ďalších záujemcoch, podpise, partnerovi (Miliardy pro české domácnosti jsou již na cestě): "Dnešním podpisem finální dohody o prodeji 40 milionů emisních jednotek AAU [1] z České republiky do Japonska se uzavřelo téměř mnohaměsíční vyjednávání vedené ministrem životního prostředí Martinem Bursíkem... Poslední potřebnou smlouvu k provedení obchodní transakce dnes v Praze podepsali ministr životního prostředí Martin Bursík a výkonný ředitel japonské Organizace pro rozvoj nových energetických a průmyslových technologií (NEDO) pan Yasuhiro Shimizu."
A ako s ďalšími predstaveniami na Slovensku?
Vôbec nemáme čas sa nudiť a riešiť krízu. Panem et circenses (Chlieb a hry) - heslo panovníkov v starom Ríme, ktorí chceli získať priazeň más a byť úspešnými v politike. Väčšina divákovi/voličov v závere hry tlieska a spokojne odchádza v očakávaní ďalšieho predstavenia... Iní si zanadávajú na mizerných hercov/ministrov, veď to/politika je "len divadlo" a oni do deja vstupovať nemôžu... No prídu sa pozrieť opäť. Určite. Aspoň kvôli tomu statočnému hlavnému hrdinovi, čo sa v závere vynorí, hoci jeho skutočná úloha úplne od začiatku bude (ako vždy) prehliadaná. Lebo, keby bol hrdinom od samého začiatku, vlastne by sa žiadne predstavenie ani nekonalo.
Čím viac sa bude vravieť aj o režiséroch, tým budú úspešnejší. Žiaľ. Pretože je to aj o tom, ako to divákom naznačia tí, čo v súčasnosti sú na poste (slabých) divadelných kritikov...